יום שישי, 5 ביוני 2009

הדברים הקטנים שעושים את כל ההבדל

כן, כן, אני עדיין עם שגעון הסריגה שלי. לא מצליחה להניח את המסרגה מהיד ולעבור למדיה אחרת. במהלך השנה האחרונה נתקלתי בכמה טכניקות בסריגה במסרגה אחת ששיפרו את הסריגה שלי פלאים. עם הזמן כל כך התרגלתי אליהן שחשבתי שהן מובנות מאליהן לכל סורגת. רק לפני כמה זמן, כשהעברתי סדנת אמיגורומי, נוכחתי לדעת שיש סורגות ותיקות ממני שלא מכירות את הטכניקות, וחשבתי שיהיה נחמד לחלוק אותן ולתעד אותן "למען הדורות הבאים".
גילוי נאות: למעשה לכל הטכניקות הנ"ל קיימות עשרות הדרכות ברשת, ואפילו סרטונים, אבל לא ראיתי הדרכות כאלו בעברית ולכן אני כותבת את הפוסט הזה.

הטכניקה הראשונה היא - סמן שורות.
בסריגת אמיגורומי בעיקר, אבל לא רק, הסריגה נעשית בספירלה, ללא סגירת של כל שורה ופתיחת שורה חדשה. בסריגת ספירלה, אחרי שעוברים את השורה הראשונה, מאוד קשה לדעת איפה התחילה השורה ואיפה היא אמורה להסתיים. יש פרוייקטים כמו סלסלות או תיקים שבהם זה פחות משנה (מקסימום נוסיף 3-4 מ"מ לגובה, לא נורא), אבל בבובות ובפרוייקטים אחרים שאמורים להיות מדוייקים חשוב מאוד לעקוב אחר מספר השורות. פה בא לעזרנו סמן השורות. יש בחנויות הסריגה סמני שורות לרכישה, אבל אני מצאתי אותם מיותרים. סמן הסריגה שאני משתמשת בו הוא פשוט שארית של חוט, בצבע שונה מהצבע בו אני סורגת.
בתחילת כל שורה אני מניחה את החוט מתחת למסרגה, בצורה כזו -

לאחר שהנחתי את החוט, אני מתחילה לסרוג את השורה כרגיל. כך נראה חצי העמוד הראשון בשורה - שימו לב שהחוט נשאר "תקוע" בתוכו, ומסמן לנו למעשה את תחילת השורה -

ממשיכים לסרוג את כל השורה, וכאשר מגיעים למצב שבו חצי העמוד הבא שעליו אנו אמורים לסרוג הוא חצי העמוד שבו "תקוע" החוט שלנו, סימן שהגענו לסוף השורה -

כעת שולפים את החוט, ומניחים את החוט שלנו שוב מתחת למסרגה, וחוזר חלילה, וכך קל לנו לעקוב אחר מספר השורות שסרגנו.
הבהרה: אין פה משום המלצה לא לקנות סמני שורות, אני פשוט מוצאת אותם פחות נוחים. עוד משהו נגיש ונוח שמהווה סמן שורות מצויין (לי כאמור הוא פחות נוח, אבל אני מכירה סורגות שמשתמשות בו) הוא מהדק משרדי. פותחים את המהדק ותוקעים את אחד החלקים המעוגלים בחצי העמוד הראשון שסרגנו. שאר ההוראות - כנ"ל.
טיפ: כאשר אני צריכה לסרוג יותר מ-2 שורות, אני כותבת על דף ההוראות, בצד, את מספרי השורות שאני אמורה לסרוג. (לדוגמא, נניח שכתוב בהוראות שבשורות 5-12 יש לסרוג חצי עמוד אחד בכל חצי עמוד. אני כותבת לי על דף את המספרים מ-5 עד 12) ובכל פעם שאני מסיימת שורה ומעבירה את החוט אני מסמנת V ליד מספר השורה וכך אני יודעת בדיוק מה מספר השורות שסרגתי ומה מספר השורות שעוד נותרו.

נעבור לטכניקה מספר 2 - טבעת הקסם, או באנגלית - magic ring -
בדרך כלל, כאשר מתחילים לסרוג משהו עגול ההוראות מתחילות כך:
"סורגים 2 עיני שרשרת. בעין השניה מהמסרגה סורגים 6/8 חצאי עמוד."
או כך:
"סורגים 4 עיני שרשרת, סוגרים לטבעת בעין שטוחה. סורגים 6/8 חצאי עמוד בתוך הטבעת."
עם עיני השרשרת שסוגרים לטבעת אני אף פעם לא מסתדרת. אחרי הסגירה לטבעת אני אף פעם לא מצליחה לראות איפה החור של הטבעת, כי היא מאוד קטנה, ולכן הסריגה תמיד יוצאת לי מוזר.
עם 2 עיני השרשרת, כשסורגים בעין השניה מהמסרגה את חצאי העמודים הדרושים, מתקבל בעין הזו חור גדול מדי ומאוד לא יפה. אני יודעת, אף אחד לא רואה, אבל אני יודעת שהוא שם והיא מסוגל להוציא אותי מדעתי :-)
מצאתי ששיטת ההתחלה שהכי מתאימה לי היא טבעת הקסם. בואו נראה מה זה בכלל.
לוקחים את החוט ועושים לולאה כך: קצה החוט פונה שמאלה, מסדרים את החוט בעיגול כך שהחוט שמחובר לכדור הצמר שלנו פונה ימינה (השמאליות יהפכו את הכיוונים כמובן) -

מכניסים את המסרגה לתוך הלולאה, לוקחים חוט ומעבירים אותו דרך הלולאה כך שנשארת לנו לולאה על המסרגה -

סורגים עין שרשרת שבעצם מהדקת לנו את טבעת הקסם -

עכשיו סורגים בתוך הטבעת, מעל 2 החוטים, את כמות חצאי העמוד שדרושה לנו. במקרה של הדוגמא שלי, 6 חצאי עמוד -

מחזיקים את קצה החוט החופשי ומתחילים למשוך אותו. הטבעת מתחילה להתהדק -

ממשיכים למשוך - הטבעת ממשיכה להתהדק -

וממשיכים למשוך עד הסוף, עד שהטבעת נסגרת לחלוטין ואנו מקבלים עיגול יפה של 6 חצאי עמוד -

עכשיו אפשר להניח סמן שורות מתחת למסרגה שלנו ולהמשיך לשורה השניה בפרוייקט.

טכניקה שלישית ואחרונה להפעם - צמצום נסתר ובאנגלית invisible decrease -
כידוע לכל סורגות האמיגורומי (ולא רק להן) הרבה פעמים צריך לצמצם 2 חצאי עמוד לחצי עמוד אחד. הצמצום המקובל הוא להתחיל לסרוג חצי עמוד ראשון כך שיש 2 לולאות על המסרגה, מייד להמשיך לחצי העמוד הבא כך שיש לנו 3 לולאות על המסרגה, ואז סוגרים את כל 3 הלולאות יחד. אז נכון, קיבלנו חצי עמוד אחד משני חצאי העמודים, אבל יחד עם הצמצום קיבלנו כיווץ לא יפה בסריגה. הדבר ניכר במיוחד כשעושים צמצומים שורה אחרי שורה, ואז מתקבלים מעין פסים ספירליים על הסריגה שמעידים בדיוק איפה היו הצמצומים שלנו.
לא מזמן גיליתי דרך לצמצום שמשאירה לנו עבודה הרבה יותר חלקה ויפה: צמצום נסתר.
מכניסים את המסרגה ללולאה הקדמית של חצי העמוד הראשון שרוצים לצמצם -

כעת מכניסים את המסרגה ללולאה הקדמית של חצי העמוד הבא (צריך לתמרן קצת את המסרגה כדי שהיא תיכנס לשם, אבל זה עובד, תאמינו לי) -

לוקחים חוט ומעבירים אותו דרך 2 הלולאות שלנו, ונשארים עם 2 לולאות על המסרגה -

כעת סוגרים את 2 הלולאות בדיוק כמו שסוגרים חצי עמוד רגיל -

קיבלנו צמצום של 2 חצאי עמודים שלא השאיר לנו סימן לא יפה על הסריגה. הסריגה מתקבלת הרבה יותר יפה וחלקה כפי שאפשר לראות כאן -

זהו זהו להפעם. אני מאוד מקווה שכמו שהעיניים שלי נפקחו כשגיליתי את הטכניקות הנ"ל, אני אצליח לפקוח עוד כמה עיניים וללהועיל לעוד כמה סורגות.
ולאן הולך הכדור הקטנטן והצבעוני שסרגתי? את זאת נדע בפוסט הבא.............


12 תגובות:

  1. חתולי הדרכה מעולה
    אני קיבלתי הוקרואת לא לסרוג לעולם
    אבל פתאום מדגדג לי קצת בזכותך.
    כהרגלך-יסודית ומורה בחסד עליון

    השבמחק
  2. בתור אחת שמסרגה ביד קצת מלחיץ אותה אני מודה שזה עושה חשק:-)
    ההדרכות שלך תמיד כל כך נעימות ורגועות-ממש תרפיה!

    השבמחק
  3. אכן דברים שעושים הבדל עצום! סחתיין על הצילומים והטיפים!

    השבמחק
  4. הסברים ברורים ומדויקים. תודה על השיתוף!

    השבמחק
  5. חתולי בשטח לא להיות במתח :-) אין עלייך!

    השבמחק
  6. באיזה חוט אפשר להשתמש בסריגה לבגדי קיץ?

    השבמחק
  7. תודה!!!
    כמו שכתבת, אני סורגת שנים, לאחרונה גיליתי את האמיגורמי והתאהבתי...ובדיוק טכניקות אלו היו חסרות לי. טבעת קסם ניסיתי להבין דרך כל מיני אתרים אחרי- זאת ממש פעם ראשונה שהצלחתי להבין.

    תודה על התמונות וההוראות הברורות!

    השבמחק
  8. תודה על הדרכה פשוטה ומדוייקת ל"טבעת הקסם". לאחר נסיונות רבים שנכשלו סוף סוף הצלחתי להבין ולסרוג. עכשיו אוכל סוף סוף לממש את החלום על שטיח רצועות טריקו/כותנה

    השבמחק
  9. אנסה בהזדמנות את הצמצום הנ"ל. תודה.

    השבמחק
  10. אנסה בהזדמנות את הצמצום הנ"ל. תודה.

    השבמחק