יום שני, 26 באוקטובר 2009

תפוחים, פירורים ומה שביניהם...

גיסתי שתחיה אלופה בבישול ובאפיה. הכי אני אוהבת, כשהיא באה עם איזה קינוח או איזו עוגה שנראים מליון דולר וטעימים להפליא, וכשאני מבקשת מתכון אני מגלה שלוקח 5 דקות להכין את זה, כולל הזמן שלוקח לשלוף את המתכון מקופסת המתכונים.
אחד המתכונים הקלילים האלה הוא של קראמבל תפוחים. קראמבל הוא קינוח אנגלי מסורתי. יש בו תפוחים חתוכים, שעליהם מפזרים פירורי בצק, ומכניסים לאפיה בתנור. מעצם היותו קינוח קליל, גם ההגשה שלו היא קלילה. אין פה חיתוך למנות יפות ומסודרות כמו חיילים בשורה. כשהוא יוצא מהתנור פשוט לוקחים ממנו בכף ועורמים על צלחת. המהדרין בשחיתויות לא יוותרו על כדור גלידת וניל שתצנן ותאזן את הקראמבל הלוהט, ותהפוך אותו לקינוח שאי אפשר לעמוד בפניו. אז יאללה, לעבודה.

המצרכים לתחתית:

  • 5 תפוחים מקולפים וחתוכים לקוביות גדולות. אני אוהבת להשתמש בזן הזהוב. אפשר להשתמש גם בגראנד סמית (הירוקים החמוצים) או בכל זן שאתם אוהבים.
  • 25 ג' חמאה קרה חתוכה לקוביות קטנות.
  • 2 כפות סוכר חום בהיר (דמררה).
  • 1 כפית שטוחה קינמון טחון. בארוחות משפחתיות אני מכינה ללא הקינמון כי אבא שלי לא מחובבי התבלין הקסום הזה. עדיין מתקבל קראמבל מעולה.

מפזרים את התפוחים על תחתית של תבנית פיירקס בינונית מרופדת בנייר אפיה. חשוב לרפד את התבנית, אחרת הקרמל שנוצר בתחתית מקשה מאוד על הניקוי. מפזרים על התפוחים באופן שווה את החמאה, הסוכר החום והקינמון.

לפירורים:

  • 200 ג' קמח לבן (כוס וחצי).
  • 150 ג' חמאה קרה חתוכה לקוביות.
  • 140 ג' סוכר (3/4 כוס).

מכניסים הכול למעבד מזון עם להב מתכת ומעבדים בפולסים קצרים עד שנוצרים פירורים שמזכירים קוסקוס. מי שאין ברשותו מעבד מזון יכול ללוש במיקסר בעזרת וו גיטרה, רק עד שנוצרים פירורים, או למולל את התערובת בידיים עד שנוצרים פירורים. שופכים על התפוחים שבתבנית. אופים ב-180 מעלות צלזיוס כ-45 דקות או עד שפני הקראמבל מזהיבים.

מגישים חם. רצוי להוסיף כדור גלידת וניל לצד הקראמבל.



גיוונים:

  • אפשר להוסיף אגוזים וצימוקים לשכבת התפוחים. השתמשו באגוזים החביבים עליכם - מלך, פקאן, לוז וכו', קצוצים גס.
  • בגרסת הקיץ של הקראמבל, אני ממירה את התפוחים בפירות קיציים - משמשים, שזיפים, אפרסקים, נקטרינות, ענבים ירוקים שלמים - מה שיש במקרר. חותכים כמות ששווה ל-5 תפוחים. במקרה של פירות חמצמצים במיוחד, אפשר לפזר עליהם כף נוספת של סוכר חום. כמו כן, בגרסא הזו אני תמיד מוותרת על הקנמון, מכיוון שמגוון הפירות נותן מספיק טעמים ואין טעם להעמיס בטעם דומיננטי נוסף.

נסו את הקראמבל בגרסאות משלכם וספרו לי איך יצא.

שיהיה בתאבון!





3 תגובות:

  1. ניסיתי את הקינוח בערב ראש השנה.
    הצלחה מסחררת.
    תודה רבה

    השבמחק
  2. זה טעיםםםםםםםםםםם!!
    ושלך תמיד יוצא מעולה ומפנק!!
    אחלה של פינוק ליום חורפי!

    השבמחק