יום ראשון, 28 ביוני 2015

Let's twist again!

על פוגי נעים שמעתי עוד לפני שהכרתי אותה. כמה חברות שלי היו אצלה בסדנא וחזרו עם תוצרים מהממים, שגרמו לי להסתקרן מאוד. ביום ההולדת של יפעת זכיתי גם להכיר אותה פנים מול פנים. פוגי, "ילדת חורף", חגגה גם היא בימים אלה את יום ההולדת שלה. מכיוון שהיא לא סורגת בכלל, מזג האוויר החורפי החזיר אותי מייד לצמר ולמסרגות. חשבתי לסרוג צעיף, אבל רציתי משהו אחר, שונה, מיוחד, משהו שעוד לא סרגתי.
כבר לפני הרבה זמן ראיתי ברשת צעיפים הסרוגים בשיטה של "טבעת מוביוס". נעבור ברשותכם לשיעור קצר במתמטיקה, כדי להבין מה זו הטבעת הזו. טבעת מוביוס היא טבעת, שבניגוד לטבעות רגילות, שלהן יש 2 צדדים, לה יש צד אחד בלבד. טבעת רגילה אפשר ליצור אם לוקחים סרט ארוך ומחברים את 2 הקצוות שלו אחד לשני. אם רוצים ליצור טבעת מוביוס, לפני שמחברים את הקצוות זה לזה, מסובבים קצה אחד ואז מחברים. אם תקחו רצועת נייר ותצרו טבעת כזו, תראו שאם לוקחים עפרון ומתחילים לצייר פס על הטבעת לכל אורכה, הפס "מצטייר" על 2 הצדדים של הטבעת, ומתחבר חזרה לעצמו. הנה תמונה של טבעת כזו להמחשה (התמונה שותפה בויקיפדיה, וניתנה שם הרשות להשתמש בה) -
אז להכין טבעת מוביוס מנייר אני יודעת, אבל להכין אחת כזו בסריגה, שתיראה יפה ולא כאילו סרגו רצועה ארוכה ואז חיברו בתפירה, צריך קצת יותר תחכום. חיפשתי ברשת הדרכות לסריגה של טבעת כזו בקרושה, ופרט להדרכה קלושה תיאורטית ללא תמונות, לא ממש מצאתי איך עושים את זה. אחרי שנמאס לי לחפש, פשוט ישבתי והתחלתי לסרוג לפי ההוראות התיאורטיות שמצאתי. למרבה הפלא, לאחר 2 נסיונות בלבד, אחרי שהפסקתי לחפש הגיון בהוראות ופשוט עשיתי בדיוק את מה שהיה כתוב בהן, זה הצליח.
אז איך עושים את זה? מתחילים מעיני שרשרת שסוגרים לעיגול. בניגוד לכל הגיון ובניגוד לרוב הוראות הסריגה, דווקא לא מקפידים שהשרשרת תהיה ישרה כאשר סוגרים את העיגול, אלא הופכים את הקצה, ומתחברים לצד האחורי של השרשרת. נוצר לנו עיגול של שרשרת מסובבת, וזה כל הטריק. עכשיו מתחילים לסרוג דוגמא לפי בחירתנו. בגלל שהפכנו את השרשרת לפני שסגרנו אותה, סורגים בעצם על הצד האחורי של עיני השרשרת (מה שנקרא back ridge). לשם המחשה, הנה הצד הקדמי של עיני שרשרת -
והנה הצד האחורי של עיני השרשרת, וזהו הצד שבו מתחילים לסרוג -
הנה המסרגה שנמצאת בתוך ה-back ridge של השרשרת -
הנה הסריגה לאחר סריגה "צדפה" אחת ב-back ridge (ההוראות המדוייקות יגיעו בהמשך) -
ממשיכים בסריגה לפי הדוגמא. כשמגיעים לסוף השורה רואים פתאום שתחילת הסריגה שלנו נמצאת בכיוון ההפוך לכיוון שאנו סורגים בו כעת, וזה בדיוק מה שצריך לקרות. הנה מצב הסריגה לאחר סיום השורה -
שימו לב שהעמוד האחרון נסרג למעשה בצד השני של 3 עיני השרשרת, שמהוות את העמוד הראשון בשורה. מכאן והלאה הסריגה תתבצע על הצד הקדמי של עיני השרשרת.
ממשיכים לסרוג את הדוגמא, ואז הפלא קורה - אנחנו מגיעים לתחילת הסריגה בדיוק מהכיוון הנכון, ואז אפשר לסגור את השורה בעין שטוחה. הנה הסריגה לאחר סיום 2 השורות, כאשר המסרגה נמצאת בתוך העין השלישית שסרגנו בתחילת השורה, כדי ליצור בה עין שטוחה ולסגור את השורה -
לסיכום, בכל סיבוב אנו סורגים 2 שורות, אחת מכל צד של עיני הבסיס שלנו, ורק לאחר שסיימנו את 2 השורות, אפשר לסגור את הסיבוב בעין שטוחה.
עכשיו עולים שורה, מסובבים את העבודה, וסורגים את השורה השניה. הסיבה שמסובבים את העבודה היא, שמכיוון שלסריגה יש צד קדמי וצד אחורי, במידה ולא נסובב את הסריגה, אז ליד ה"טוויסט" שנוצר בטבעת ייראו את ההבדלים בין הצדדים, כי מצד אחד של הטוויסט יהיה הצד ה"נכון" ומהצד השני של הטוויסט יהיה הצד ה"לא נכון". לא מאוד קריטי, אבל אם כבר סורגים, אז תסובבו את העבודה בתחילת כל שורה, שייצא מושלם.
אני יודעת, זה נשמע מסובך, אפילו קצת מדע בדיוני, אבל קחו מסרגות ותנסו - זה עובד! מבטיחה! הנה ההוכחה -
והנה ההוראות לדוגמא שבה אני בחרתי:
מעלים עיני  שרשרת בכפולות של 6 (אני השתמשתי במסרגה מס' 7 ונדרשו לי 72 עיניים. תבדקו שהעיניים שהעליתם מספיקות להקיף את הראש, כי מתקבל מחמם צוואר סגור שלובשים דרך הראש, כמו צווארון. חשוב להיזהר שהשרשרת לא תהיה רפויה מדי, אחרת תצא לכם שרשרת, ולא מחמם צוואר...)
שורה 1: 3 עיני שרשרת, *מדלגים על 2 עיני שרשרת ובעין הבאה סורגים - 2 עמודים, עין שרשרת, 2 עמודים. מדלגים 2 עיני שרשרת ובעין הבאה סורגים עמוד. חוזרים מ-* עד סוף השורה (סוף 2 השורות למעשה). מסיימים בעין שטוחה לתוך עין השרשרת השלישית בשורה.
שורה 2 ואילך זהה לחלוטין לשורה הראשונה. רק צריך לזכור לסובב את העבודה בתחילת כל שורה.
למחמם צוואר אני סרגתי 5 שורות (מתקבלות למעשה 5 שורות כפולות, מ-2 הצדדים של טבעת הבסיס).
כאמור, כל דוגמא תהיה יפה וטובה לטבעת המוביוס, ככה שברגע שמבינים את העקרון, השמיים הם הגבול.
גם פוגי וגם רביד היקרה, שחגגה גם היא יום הולדת, קיבלו ממני מחמם צוואר כזה. שתיהן ,אגב, עלו על וריאציה לשימוש במחמם הצוואר - אפשר ללבוש אותו על הראש כמעין בנדנה מחממת.
ושניה לפני סיום אני רוצה להודות לזיקוקית היקרה על התמונות של כל השלבים, שצולמו בסבלנות אין קץ ותוך נסיון לתפוס את הזוויות שיבהירו בצורה הכי טובה את ה"טוויסט", וגם דגמנה את המחמם המוכן :-)
שרק יהיו לנו בשורות טובות!
מיכל

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה